Meri kursumasu!!

God jul, god fortsättning och snart gott nytt år!
Japan idag känns inte särskilt vintrigt. Mina associationer växlar mellan höst och vår. Ingen snö, inte minusgrader. Men synd att klaga!

Åkte till Yamanakako med familjen. Bodde på mysigt hundvänligt hotell i skogen! Vi åkte till varma källor på ett berg och åt ägg kokade i källorna. Svarta ägg, väldigt kända för det området. Smakade lite speciellt men gott! Det var kallt uppe i bergen, minus 10 grader andra dagen. Låg lite halvsmält snö på marken. Vi var där söndag till måndag. På måndag morgon lite över sex åkte vi ner till sjön Yamanakako och kollade på soluppgången över Fujisan. SJUKT FINT! Det berget stod precis var det skulle stå! Vi åkte och shoppade lite på ett outlet och kom hem sedan på kvällen. Avslutade dagen med att äta upp pepparkakshuset, mums!

Har inte hunnit lägga in bilderna från det på datorn så ni får se sedan! Något att se fram emot kan jag lova! ;)

5 bra saker i vinterJapan!
1. Man kan sticka ut och springa på morgonen utan att halka på en frostfläck/snöhög och dö.
2. Min springtur går upp på en kulle och därifrån kan man se Fujisan nu eftersom luften är sval. Det är dessutom snö på toppen och sjukt fint!
3. Vinterjordgubbar till kvällsfikat!!
4. Tågen och bussarna går.
5. Värmegolv och värmesitstoaletter.

Vad gäller språket känner jag inga spänstiga framsteg men jag har fått höra från många att jag blivit bättre så det är kul! Har hittat en del kompisar som jag kan sitta och prata länge med, som är tålmodiga och hjälper till när det är svårt. Dem är värda guld! :)

Nu måste jag iväg till Yokohama och leka med Sanna och andra utbyteskompisar! Sanna åker hem i januari redan... Jag är glad att jag har lång tid kvar! :)
Puss och kraaam! 


Kommentarer
Postat av: mamma

Väntar med spänning på fotona...också sugen på jordgubbar. Ha en kul dag!

2011-12-28 @ 12:29:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0