19 september 2011

19 september 2011

Imorgon är det tillbaka till skolan efter att ha haft långhelg. I lördags gjorde jag inte mycket alls, lånat lite manga av min bror som jag läser och pluggar japanska genom. Känns bra när man kan kalla läsa manga för plugga. Slam Dunk lånade jag i alla fall, basketmanga. Sedan gick jag och mamma en långpromenad med hundarna, gick runt i en park som låg oväntat nära där vi bor. Verkligen fint, lite botanisk trädgård-känsla över den. Palmer fanns det också! Och en skog av bambu!

På söndagen åkte hela familjen minus Masaki, min bror, till Minato Mirai (=framtidens hamn). Med andra ord Yokohamas hamn. Det. Var. Varmt. Vi gick runt i lite affärer, kollade på lite framträdanden på en scen och promenerade ut på stora piren för att se Bay Bridge bättre. På kvällen åt vi shabu-shabu vilket jag inte har någon aning hur jag ska förklara, men det är fläsk och biff som man kokar lätt innan man äter. Något som är vanligt med japansk mat är att man lagar den på bordet, själv, medan man äter. Jag tycker det är mysigaste någonsin och har bestämt mig för att köpa en stekplatta när jag kommer hem så jag kan laga maten så också.

Idag hade vi besök av Minamis barndomsvän och hennes familj! Vi grillade och satt hela kvällen ute i den härligt svalkan. JAG ÅT GRILLAD KOTUNGA! Det ska komma en tyfon rakt över Yokohama på torsdag så den här veckan kommer det regna och vara rätt svalt. Jag bakade det enda jag är bra på att göra, kladdkaka, och vi åt det till efterrätt. Alla var hyfsat rädda över att de hört hur mycket socker och choklad det var i den, japaner gillar i allmänhet inte alltför söta saker. Men alla tyckte den var god så det var tur! Tidigare på dagen var vi och hälsade på mormor eftersom idag är Keiro no hi, ungefär ”de äldres dag”. Dagen man visar respekt för de äldre. Japansk högtid, så hade ledigt idag. Man satte sig en och en framför ett altare, tände rökelse, slog i en klocka och bad. Efteråt bjöd mormor på grönsaksjuice, det var oväntat gott.

Barndomsvännen som var och hälsa på hade med sig två uppsättningar av gamla skoluniformer som jag fick låna, så nu har jag tre stycken fram tills min blir klar! Älskar skoluniformer, så sjukt söta. Fast många stirrar på mig när jag har på mig den, de tycker väl det är lite konstigt eftersom jag är en utlänning. I och för sig stirrar många på mig vad jag än har på mig, det är hyfsat ovanligt med utlänningar även här i Japans andra största stad.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0