Ledig från skolan idag!

Lite smått och gott om Japan, bland mycket annat som jag inte kommer på just nu! Folk får jättegärna ställa frågor om Japan för det är världens mest intressanta land skulle jag vilja påstå. Nu när jag varit här snart tre månader börjar mycket kännas självklart och jag vet inte riktigt vad jag ska skriva liksom.

Nummer ett, artigheten. Mot äldre eller folk som vet mer än en själv inom ett ämne. Till och med ett år gör stor skillnad. Man säger tack och förlåt mycket, dock hörs inte varsågod lika mycket tycker jag. När man möter en lärare ska man alltid buga och hälsa. Dessutom har ju japanskan två sätt att prata; vardagligt, till vänner och familj, och artigt, keigo, mot äldre eller folk man inte riktigt känner. För mig blir det mest vardagligt tal, vem jag än pratar med. Börjat försöka använda keigo mot till exempel lärare eller äldre folk men ja, oftast säger jag bara det första som dyker upp i huvudet. Folk har förståelse :)

Något mer kul, den japanska religionen! Läste lite om det i en bok hemma hos den indiska utbytesstudenten. Hennes värdpappa sa att vet inte vanligt folk nuförtiden, men att genom att veta mer kunde jag förstå japaners mentalitet bättre. Enligt den finns det inte bara en gud utan allt har en gud. Inom allt bor det en gud. Det går inte riktigt ihop med den kristna tron, ”Du får icke hava några andra Gudar jämte mig”. Träd har en gud, havet har en gud, brödrosten har en gud, bananen har en gud, om jag uppfattade det rätt. ”De åtta miljoner gudarnas land” kan man kalla Japan. Kanske är därför japaner har så mycket respekt, om man liksom tror att det bor en gud i datorn kanske man inte får lust att banka på den när den är seg?

Skollivet är jätteroligt tycker jag! Skoluniform är praktiskt och eftersom min skola inte är så sträng kan jag ha vad jag vill till den. När jag åker till skolan varje morgon är det enda jag ser folk i skoluniform eller som är på väg till jobbet. Jag är en del i det japanska kostymklädda lämmeltåget.

Japanska skolelever bor i sina klassrum. Vissa lektioner, som till exempel idrott, har man såklart inte i klassrummet men de flesta. Man har sin egen bänk, sin egen placering. Eftersom det börjar bli kallt har folk med sig filtar som de sitter på eller har runt benen. De flesta har med sig lunchlåda, det har jag, och den äter man i klassrummet. När skoldagen är slut är det eleverna som städar klassrummet.

 __________________________________________________________________________

Lite annat random,
I Japan äter man jordgubbar på vintern så nu är affärerna fulla av juljordgubbar!



En annan julig sak är illuminationer. Sakuragicho, området vid Landmark Tower, är fullt av illuminationer som jag visat bild på tidigare. Jättefint! Här är illuminationer utanför ett köpcentrum i Tsujido.



Och ja, i förra inlägget la jag upp en bild på ett apelsinträd. Det är fullt av träd med mogna apelsiner nu! Jag förstår det inte riktigt men det är roligt tycker jag!

Nu ska jag plugga eftersom det är prov i matematik imorgon, önska mig lycka till! Hejdå! :)


Kommentarer
Postat av: mamma

Lycka till!

Fin rosett du har till uniformen.

2011-12-06 @ 18:28:00
Postat av: Anonym

Lycka till babe! :)

Rubriken tar mig tillbaka till en viss videoblogg från en sommar ;D Haha, du är bra rolig du!

pusss <3

2011-12-07 @ 09:05:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0