BOK!

Hej där hemma! Idag blev jag glad för i brevlådan låg ett grattis på födelsedagen-kort från världens bästa farmor och farfar! Fick även höra att det hade varit 13 grader i Sverige, när jag berättade det för min familj blev de riktig chockade. Idag hade vi över 30 grader här i Japan så. På tal om farmor så lånade jag ett par skor av henne, ett par riktigt stiliga damskor som jag använder varje dag i skolan. De gjorde succé i alla fall och alla tycker min farmor är väldigt ”stylish”.

Förut i veckan fyllde min värdmamma år så vi åt gräddtårta med jordgubbar, mums! I helgen har jag haft fullt upp, båda dagarna var jag på min lillebrors skolfestival. På lördagen hjälpte jag och mamma till och sålde kakor och manju, speciell japansk konfektyr som är UNDERBAR. På söndagen gick jag runt hela dagen med Minami, min syster. Det finns allt möjligt på skolfestivaler men värt att nämna var väl att de hade livekonserter med olika band som fanns på skolan, teater (t.ex. egen version av Romeo och Julia som var väldigt rolig), massa olika ställen att äta på och ”Falling in Love”. Jag och Minami gick dit, man svarade på några frågor och fick en (jag behöll ”en” bara för att jag tyckte det var kul att jag redan börjar glömma svenskan!) hjärta med en siffra runt halsen. Sedan skulle man hitta någon annan med samma siffra på skolområdet, komma tillbaka och ta kort tillsammans.

I skolan är alla glada och roliga och verkligen välkomnande så det är jätteroligt! Det är kanske fyrtio personer i min klass och av dem är typ sex stycken killar. Mycket tjejer på min skola men de är så söta! Jag är bland de längsta i klassen känns det som… I måndags provade jag på ”futtsa”, fotbollsklubben, efter skolan. Igår provade jag på volleybollklubben (efter att ha haft både en lektion vanlig skolidrott och en lektion simning). Jag har bestämt mig för att börja på volleyboll!

Jag har provat all möjlig japansk mat sedan jag kom hit och som jag nämnde är min mamma verkligen otroligt bra på att laga mat. Jag har varit så duktig så, provat allt och inte en gång rynkat på näsan. Det mesta har varit gott också! Idag åt vi yakiniku med svamp och stekt ris med räkor. Det är sant att de äter mycket ris i Japan. Jag äter ris till lunchen och oftast även middag. Mina syskon äter även ris till frukost. Glömde jag säga att jag bor på ett berg? Det är seriöst rakt uppför halva vägen från tåget och hem. Nästan så jag saknar Svedviksbacken.

Nu har jag skrivit tillräckligt!! Ha det så bra allihop! KRAAAM
Vart inga bilder nu men i helgen ska jag försöka!


Kommentarer
Postat av: mamma och pappa

Grattis på födelsedagen vår lilla Japanflicka!

2011-09-15 @ 20:15:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0