Vårlov i Japan!

Här i Japan är det vårlov och när det slutar börjar jag i tvåan! Alla klasserna kastas om mellan ettan och tvåan så efter lovet får jag en helt ny klass. Dessutom får jag nytt schema och eftersom jag har så bra skola har jag fått bestämma HELT vilka lektioner jag ska ha, enda kravet är att jag har runt 25 lektioner i veckan. Så jag har valt kaligrafi, teckenspråk, tyska, psykologi, biologi, idrott, engelska och lite fler saker.

Bilder från Kyuugitaikai, två dagars sportturneringar vi hade innan skola sluta. Jag hade volleyboll första dagen, men då jag hade feber gick det inte så bra, och andra dagen var det basket, min klass kom tvåa!!


BBQ hos Emi!


Förra veckan åkte jag till Enoshima med Nanami i min klass! Åkte efter skolan, efter lunchtid, och det tar en timma att åka dit så vi kunde inte vara där särskilt länge. Men det var häftigt!! Riktigt japanskt. Från Enoshima-stationen går man en tjugo minuter över en lång bro så kommer man till ön. Mycket natur och mycket japansk kultur. Tempel, statyer och minnesmärken. Hela ön var omringad av massor av hökar. Aldrig sett så många hökar på en och samma gång! Vi avslutade med att äta mjukglas, Murasakiimo-smak. Den smakar alltså söt, lila potatis. Rekommenderas!






En sköldpaddssten under gingkoträdet!



På vårlovet har jag hittat på lite smått och gott, åkt på utbytesstudentscamp i Tokyo. WYS har rätt många förberedande camp för de japaner som ska bli utbytesstudenter! Till skillnad från Explorius i Sverige, där vi hade ett två timmar långt möte bara. Jag och Peter assisterade och berättade om egna erfarenheter. Träffa massa roligt folk och sov nästan ingenting! :)






Svenskarna höll stenhårt på endast svart kaffe.


Vi promenerade till Meiji Jingu! Tredje gången jag varit där och tro det eller ej, det var bröllop där idag också! Populärt ställe! Här är reningsbrunnen utanför templets portar. För att visa respekt ska man rena sig innan man går in. Det gör man genom att ta en av slevarna och hälla vatten på sina händer och i munnen.


Meiji Jingu ligger i en planterad skog, men planerad på ett sådant sätt att den ska kunna växa och fungera utan att människor gör något. Nu, 100 år efter den uppstod, kan man inte skilja den från en vanlig skog. Fin!


När jag kom hem från campet på söndagen träffade jag hela Soft Volleyboll-gänget, killarnas och tjejernas volleybolllag från skolan. Vi åt shabu-shabu, om jag inte förklarat det förut är det kött som man själv doppar i en gryta tills det är tillagat, tog purikura och bowlade!
Sedan i veckan har jag sovit över hemma hos Emi vilket var jättekul, intressant att se hur det är hemma hos en annan familj! Träffade Bea och hennes kompisar och åt sushi i Yokosuka. I Yokosuka finns det en amerikansk bas, så det är väldigt mycket utlänningar där. Det kändes riktigt konstigt faktiskt. På sushistället vi var på så var nog minst 30% utlänningar... Galet. Sedan i fredags gick jag och åt Taiyaki och lekte med Mayuka och Nanako från skolan. Vi gick till Sweets Factory, en affär som säljer lösgodis! Köpte bara litegrann men det var det dyraste lösgodis jag någonsin köpt!! 3,88yen för 1g. Med andra ord över 300kr/kg? Saknade extrapris på Kvantum (40kr/kg!) en smula kan jag säga!

Jag och Emi!


Nästa vecka ska jag leka mer med kompisar och även iväg på en Sakurafestival, körsbärsblommorna ska blomma här i mitt område under nästa vecka. Längtar massor!!

Och här har vi en japansk godsak jag åt till mellanmål häromdagen! Gelésaker i söt, lite karamellsmak, sås och söta bönor, dango, grapefrukt, jordgubbsgrädde och liten körsbärsblomma. Sakuraanmitsu! God!


Kommentarer
Postat av: mamma

Kul att du fick ett roligt och innehållsrikt vårlov!

Längtar efter körsbärsblommor och värme här också.

Just nu är det typiskt aprilväder. Vi hörs! Kram

2012-04-01 @ 15:49:44
Postat av: Matilda

Du är så underbart fin Verry! Saknar dig en hel massa <3 Bra med uppdatering också!

2012-04-02 @ 19:25:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0