2012 ni narimashitaaa!

Gott nytt år nästan två veckor i efterskott! Skolan är i full gång igen, även om den för mig är väldigt lugn och trevlig, haha, värre för mina kompisar. Nyårsafton firade jag hemma där vi åt nyårssoba, speciell sorts nudlar som man äter kallt. På nyårsdagens morgon, och annandag nyår, åt vi osechi till frukost. Osechi är väldigt japanska små rätter serverade i lådor. Fisk, kött, bönor och mycket konserverat! Mina favoriter var kurikinton, blandning av kastanj och söt potatis, och kuromame, söta svarta bönor. Till osechin åt vi en grönsakssoppa med mochi i. Mochi är på sätt och vis gjort på ris men jag är inte helt säker hur det var. Söt mochi är vanligt i japanska sötsaker, men det här var vanlig mochi. Vi hade lite släkt och kompisar till familjen över så det var roligt!

En vecka in i nya året åkte jag till Tokyo över en helg. Utbytesstudentträff! Tokyo Edo Museum och Odaiba första dagen. I Odaiba såg jag Tokyo Tower och japanska Frihetsgudinnan. Jag har nu bara den i New York kvar innan jag sett alla tre Frihetsgudinnorna! Andra dagen åkte vi till Asakusa, ett område med mycket tempel och ännu mer folk. Fint var det iallafall! Och av en slump stötte jag på två klasskompisar vilket var tufft. Sedan splittrades vi upp i mindre grupper, jag åkte till Akihabara, Tokyos teknik och nördcentra, det var väldigt speciellt. Gick på maidcafe haha! Sedan åkte jag en snabbis till Harajuku också. Tredje dagen blev det Ghibli Museum vilket var helt underbart! Älskar Ghiblis filmer!!

Volleybollträningen har ändrats till Softvolley förresten. Det är en softvolleyturnering i februari som vi ska spela i. Så vi har mixat kill- och tjejlaget och tränar tillsammans nu. Så tre timmar volley igår och idag efter att inte ha rört mig på hela lovet. Gör rätt lagom ont nu!

Bildeer!


Glad Januari! :))


Kommentarer
Postat av: jenny

Åh vad roligt allt ser ut :D Pratar du japanska där? :)

2012-01-12 @ 14:30:43
URL: http://jennywiklund.blogg.se/
Postat av: Old Dad

Jag vill också se den Frihetsgudinnan! Var kommer den ifrån? Jag trodde bara det var de två jag har sett...

2012-01-18 @ 19:57:32
Postat av: Bea

Kom igen nu ベロちゃん, UPPDATERA! :D

2012-01-20 @ 10:01:02
URL: http://beatriceijapan.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0